علت اختلاف شیعه وسنی در وضو چیست؟

جواب: پاسخ پرسش در دو نکته:
1 - اختلاف شیعیان و سنیان در مورد وضو و نماز جزئى و محدود است، این دومذهب در بسیارى از مسائل نماز و وضو دیدگاه یکسانى دارند، اما در برخى از مسائل دیدگاهشان متفاوت و این تا حدودى طبیعى است.
همان گونه که بین دو نفر متخصص در علوم تجربى و... مثلاً در علم پزشکى، وجود برخى اختلاف نظر کارشناسانه، امرى عادى است، تفاوت نظر گاه‏هاى کارشناسانه فقیهانِ هر یک از مذاهب و فرقه‏هاى اسلامى امرى عادى و متداول است.
2 - اختلاف در منابع اسلام‏شناسى:
علت اساسى اختلاف شیعه و سنى در احکام شرعى از جمله وضو و نماز بر مى‏گردد به دیگاه متفاوت این دو در منابع اجتهاد و علت قضاوت بر مى‏گردد به تفاوت عقیدتى شیعه و سنى در عترت و صحابه
توضیحى در این باره:
الف) در مورد عترت: شیعیان با تمسک به قرآن (مانند آیه تطهیر) و احادیث پیامبر(ص) (از جمله ثقلین) به عترت و اهل بیت حضرت، یعنى حضرت زهرا(س) و دوازده امام معصوم، تمسک مى‏نمایند و احکام اسلامى را از طریق آنان فرا مى‏گیرند.
شیعه به حکم آیه تطهیر(1) و احادیثى همانند حدیث ثقلین، نجوم و سفینه، آنان را معصوم و عارى از خط مى‏دانند و رهنمودهاى آنان را پذیرا است. امّا اهل سنت از این منبع مهم اسلام‏شناسى محرومند.
ب) در مورد صحابه: اکثر اهل سنت با توجیه احترام به پیامبر اسلام(ص) براى تمامى صحابه پیامبر(ص) احترام ویژه قائلند و در فرایند این احترام، همه آنان را عادل مى‏دانند، به مقتضاى این بینش هر روایتى که از نظر سند تا صحابه درست باشد، در راوى صحابى تحقیقى لازم نیست، چون مى‏گویند: همه صحابه راستگو و عادلند، بدین جهت همه روایات صحابه را بى چون و چرا مى‏پذیرند (حتى اگر مضمون روایات خلاف عقل و قرآن باشد.(2)
امّا شیعیان این بینش را طرد مى‏کنند و آن را قبول ندارند و مى‏گویند: پذیرش بى چون و چراى روایات صحابه و عادل دانستن آنان، بر خلاف منطق و قرآن است، قرآن برخى از صحابه را منافق (3) و برخى دیگر را فاسق (4) معرفى کرده است.
به دنبال عدالت صحابه، پذیرش کتاب‏هاى حدیثى ویژه‏اى که بزرگانشان با دو بینش مذکور نوشته‏اند، مطرح است، که به مقتضاى آن محتواى شش کتاب را بى چون و چرا پذیرفته‏اند و آن‏ها را «صحاح سته» نام نهاده‏اند. اهل سنت با بهره‏گیرى از این منابع حدیثى و پذیرش مطلق آن تفاوت هایى با شیعیان در مورد احکام مانند وضو و نماز پیدا کرده‏اند.
البته این نظر مربوط به اکثریت اهل سنت است، اما برخى از آنان چنین بینشى ندارند، مانند «محمود ابوریه» اسلام‏شناسى مصرى معاصر او در کتاب اضواء على السنّة المحمدیه مى‏نویسد:
«اگر ما با صدایى رسا فریا بزنیم و بگوییم، مشکلاتى که جهان اسلام به آن دچار شده است، به دو چیز بر مى‏گردد: یکى عدالت صحابه به طور مطلق و دیگرى پذیرش کورکورانه مطالبى که در کتاب‏هاى حدیثى مندرج است.(1) در حقیقت به دور نرفته‏ایم.» البته آنها، اگر چه خود را تابع سنت پیامبر مى‏دانند، اما در برخى از مسایل از سنت شیخین، به خصوص خلیفه دوم، پیروى مى‏کنند که از جمله مى‏توان به بعضى از مسایل نماز مانند دست بسته خواندن و کیفت اذان و اقامه اشاره کرد.
افزون بر این، عامل دیگرى که به اختلاف شیعه و سنى در احکام دینى دامن زد، سیاست جلوگیرى از نشر حدیث از سوى عمر، خلیفه دوم بود.
با این سیاست از نیمه دوم قرن اوّل به بعد، مسلمانان به ویژه نسل‏هاى سوم و چهارم از اسلام به صورت تقریباً کامل، بیگانه شدند، تلاش امام باقر(ع) و امام صادق(ع) موجب شد تا حدودى مسمانان، اسلام را بشناسند که از این تاریخ به بعد شناخت مسلمانان از اسلام در قالب دو طرز تفکر شیعى و سنى تبلور پیدا کرد در این زمینه مطالبى به پیوست ارسال مى‏گردد. آن را با دقت مطالعه نمایید.

پى نوشت‏ها:
1 - احزاب (33)، آیه 33
2 - با نگاهى به روایات کتاب‏هاى صیح مانند: صحیح بخارى و صحیح مسلم این ادعا ثابت مى‏گردد.
3 - توبه (9)، آیه 101.
4 - حجرات (49)، آیه 6.
5 - اضواء على السنة المچیست؟ حمدیه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد