آرى قرآن کتاب آسمانى است و در آن تحریفى صورت نگرفته است .
. اما در کتابهاى مقدس یهودیان و مسیحیان (عهد عتیق و عهد جدید) تحریف صورت گرفته است. این سخن هم از متون اسلامى، آیات و روایات تأیید مىشود و هم با نگاه به واقعیت و جداى از منظر آیات و روایات.
قرآن مىگوید: یهودیان به تحریف رو آودند، (1) و واقعیت چنین است.
یهودیان و مسیحبان معتقدند که تورات توسط حضرت موسى(ع) نوشته شده، در حالى که تورات موجود گویاى این مطلب است که بعد از درگذشت حضرت موسى(ع) و توسط دیگران نوشته شده است. به عنوان نمونه در توراث آمده است: «پس موسى بنده خدا در آن جا به سرزمین موآب برحسب قول خداوند مرد، و او را در سرزمین موآب در مقابل بیت فعور در دره دفن کردند و احدى قبر او را تا به امروز نمىداند. چون موسى وفات یافت 120 سال داشت و...»(2)
خواننده با خواندن جملات فوق به خوبى پى مىبرد که تورات را دیگران بعد از مرگ حضرت موسى نوشتهاند.
نیز در عهد جدید و انجیل از وجود تعارض در مضامین آنها، هم چنین از این که در مورد زندگى حضرت عیسى نوشته شده، فهمیده مىشود که این کتاب همان کتاب انجیل آسمانى نیست.
اما قرآن: آیات و روایات مىگویند: قرآن تحریفناپذیر است. اینک به صورت گذرا برخى از آنها را بیان مىکنیم.
1 - وعدههاى صریح الهى مبنى برحفظ و مصونیت قرآن، یعنى خداوند از پیش خواسته و وعده داده است که این کتاب را از تحریف حفظ خواهد کرد. (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون)(3)
2 - باطل نشدنى قرآن: مطالب و محتواى قرآن همیشه بر حق است و باطل نمىشود؛ یعنى تحریف نمىگردد (و انه لکتاب عزیز لا یأتیه الباطل...)(4)
3 - ضمانت الهى براى جمع آورى قرآن: خداوند وعده داده و تضمین کرده است که قرآن را جمع کند و به عنوان کتاب هدایت نگهدارد. (ان علینا جمعه و قرآنه) (5)
4 - حدیث ثقلین: پیامبر(ص) در حدیث ثقلین وجوب تمسک به قرآن و اهل بیت را بیان کرد. اگر قرآن تحریف شده باشد، نمىشود به آن تمسک کرد. امر به تمسک دلیل بر تحریف ناپذیرى قرآن است.
5 - احادیث عرضه حدیث بر قرآن: روایات زیادى وارد شده است که روایات را بر قرآن عرضه بدارید. قرآن معیار شناخت احادیث است. اگر قرآن تحریفناپذیر نباشد، جایى براى عرضه حدیث بر قرآن باقى نمىماند.
افزون بر اینها و صرف نظر از آیات و روایات مىگوییم: واقعیت این است که قرآن بدون کوچکترین تحریفى در بین ما موجود است.
امروزه در مجموعههاى هنرى و فرهنگى و آثار باستانى قرآن هایى موجود است که نگارش آنها به بیش از هزار سال مىرسد، و همه نسخههاى موجود قرآن از آغاز تاکنون بدون هیچ تحریف و کاستى و یا زیادتى موجود است. این خود بهترین دلیل بر تحریف ناپذیرى قرآن است.
هم چنین برخى از جریانات تاریخى که در تاریخ ثبت و ضبط شده، تأییدى بر عدم تحریف قرآن مىباشد. در زمان پیامبر، هر آیهاى که بر پیامبر نازل مىشد، پیامبر در اسرع وقت آن را براى مردم تلاوت مىکرد. غیر از پیامبر بر دو گروه بودند که قرآن را حفظ مىکردند: یکى حافظان وحى و دیگرى کاتبان وحى. در هر دو گروه تعداد بسیارى وجود داشتند که جاى هرگونه تحریف و یا جابهجایى کلمات و عبارات، و اضافه و کم نمودن را سد مىکردند. خواندن آیات توسط پیامبر براى مسلمانان گاهى آن قدر با عجله بود که خداوند خطاب به پیامبر فرمود که تا قبل از تمام شدن وحى، آن را براى مردم نخوان، زیرا ما قرآن را جمع مىکنیم و آن را حفظ مىنماییم.
1 - نساء (4) آیه 46.
2 - کتاب مقدس، عهد عتیق، سفر تشبه، فصل 33.
3 - حجر (15) آیه 9.
4 - فصلت (41) آیه 41.
5 - قیامت (75) آیه 19.