-
نشانه های ظهور(قسمت سوم)
دوشنبه 17 اسفندماه سال 1383 07:47
قسمت سوم 6- خلط بین قائم و مهدى موعود: در روایات گاهى سخن از حضرت مهدى آمده است و گاهى از قائم، نمىتوان تمامى مواردى را که واژه قائم به کار رفته است، به مهدى موعود حمل نمود، چرا که این واژه به تمامى امامان(ع) اطلاق شده است. در روایت آمده است »کلّنا قائم بأمراللَّه واحدٌ بعد واحد؛(7) همه ما یکى پس از دیگرى قیام کننده...
-
نشانههاى ظهور(قسمت دوم)
دوشنبه 17 اسفندماه سال 1383 07:43
قسمت دوم 3- انواع نشانههاى ظهور: با نگاهى به روایات معصومان(ع) مىتوان نشانههاى ظهور را بدین شرح تقسیم و دسته بندى نمود: أ) نشانههاى حتمى و غیر حتمى: نشانههاى شمارى به روشنى به عنوان علائم حتمى ظهور یاد شده است؛ بدین معنا که بدون هیچ قید و شرطى قطعاً تحقق خواهند یافت و ظهور حضرت منوط به پیدایش آنها مىباشد، امّا...
-
نشانههاى ظهور(قسمت اول)
یکشنبه 16 اسفندماه سال 1383 19:51
نشانههاى ظهور: در روایات برخى امور به عنوان نشانههاى ظهور ذکر شده است. از جمله انحراف بنى عبّاس و از هم گسستن حکومت آنان، جنگ صلیبى، فتح قسطنطنیه به دست مسلمانان، در آمدن پرچمهاى سیاه از خراسان، خروج مغربى در مصر و تشکیل دولت فاطمیان، وارد شدن ترکها در منطقه بین النّهرین، وارد شدن رومیان در منطقه رمله و شام، رها...
-
أیاکتابهای أسمانی قبلی تحریف شده است
شنبه 8 اسفندماه سال 1383 08:19
آرى قرآن کتاب آسمانى است و در آن تحریفى صورت نگرفته است . . اما در کتابهاى مقدس یهودیان و مسیحیان (عهد عتیق و عهد جدید) تحریف صورت گرفته است. این سخن هم از متون اسلامى، آیات و روایات تأیید مىشود و هم با نگاه به واقعیت و جداى از منظر آیات و روایات. ق رآن مىگوید: یهودیان به تحریف رو آودند، (1) و واقعیت چنین است....
-
چرا امامان(ع) کنیز داشتند؟
شنبه 8 اسفندماه سال 1383 08:10
جواب : در عرف آن زمان که به ناچار در جنگ اسیر می گرفتند و اسیران را به صورت کنیز و غلام در خدمت نیروهای پیروز می گذاشتندغلامان و کنیزان به عنوان خدمتگزاران نیروهای فاتح بودند و البته بهرة جنسی از کنیزان را نیز روا می شمردند. اسلام بهترین برنامه را در مورد رهایی اسیران به اجرا در آورد. آزادی بی چون وچرای آنان باعث...
-
فلسفة تعدد ازدواج پیامبر(ص) را توضیح دهید.
شنبه 8 اسفندماه سال 1383 07:58
جواب: در آغاز بیان دو نکته ضروری است. اوّل: نگاهی کوتاه به فرهنگ ازدواج در جزیره العرب در زمان پیامبر(ص): 1ـ عرب های جاهلی نسبت به دختر، بلکه جنس زن بی علاقه بودند، چون در محیطی که دائم مردم با هم به جنگ و خونریزی مشغول بودند و هر کس هر چه قدر که می توانست، به دیگران ظلم روا می داشت، خوف داشتند که در جنگ، دختران...
-
شیعه از چه زمانى و چگونه در ایران رواج پیدا کرد؟
پنجشنبه 6 اسفندماه سال 1383 16:52
جواب قبل از بیان پیدایش شیعه در ایران، لازم است در نخستین قدم به مفهوم شیعه توجه کنیم. شیعه به معناى پیرو و در اصطلاح کسى که از امام على(ع) پیروى کرده و او را خلیفه بلافصل مىداند و دیگران را غاصب این مقام مىداند است . در مورد آغاز پیدایش شیعه مىتوان از دو زاویه وارد بحث شد؛ یکى از زاویه شیعه به معناى پیرو على و...
-
راز پیشرفت ژاپن چیست؟ چراما ایرانیان عقب ماندهایم؟
پنجشنبه 6 اسفندماه سال 1383 16:42
ایرانىها از نظر استعداد از ژاپنىها کمتر نیستند، بلکه از این که ما ایرانیان ادعاى مسلمانى داریم و دین اسلام، دین ترقى و علم و پیشرفت و توسعه است و همگان را به پیشرفت فرا مىخواند، از نظر ایدئولوژى بر آنان برترى داریم. مسلمانان همان گونه که درگذشته نشان دادند، مىتوانند پرچم دار علم و تمدن و توسعه باشند؛ اما چه شد که...
-
پیامبران الهی در ایجاد تمدن های بشری چه نقشی داشتند؟
پنجشنبه 6 اسفندماه سال 1383 16:23
برای پاسخ لازم است به سه نکته اصلی بپردازیم: اول: تعریف تمدن، دوم: عناصر تمدن و سوم: نقش پیامبران در ایجاد تمدن های بشری. تمدن: تمدن را می توان به شکل کلی آن عبارت از نظمی اجتماعی دانست که در نتیجه وجود آن، خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود و جریان پیدا می کند. در تمدن چهار رکن و عنصر اساسی را می توان تشخیص داد که...
-
تمدّن اسلامى چیست و راه هاى بسط و گسترش آن کدام است؟
پنجشنبه 6 اسفندماه سال 1383 16:17
جواب : تمدن نوع خاصى از توسعة مادى و معنوی در جوامع بشرى است که شامل مجموعه اى از پدیده هاى اجتماعى قابل انتقال، حاوی جهات مذهبی، اخلاقی، زیبایى شناختى و هنر، امور فنى و علوم و مشترک در همة اجزای یک جامعة وسیع و یا چندین جامعة مرتبط با یکدیگر است این امور در جوامع اسلامى طى ده قرن، به ویژه در قرن هاى سوم، چهارم و...
-
علت اختلاف شیعه وسنی در وضو چیست؟
پنجشنبه 6 اسفندماه سال 1383 16:07
جواب: پاسخ پرسش در دو نکته: 1 - اختلاف شیعیان و سنیان در مورد وضو و نماز جزئى و محدود است، این دومذهب در بسیارى از مسائل نماز و وضو دیدگاه یکسانى دارند، اما در برخى از مسائل دیدگاهشان متفاوت و این تا حدودى طبیعى است. همان گونه که بین دو نفر متخصص در علوم تجربى و... مثلاً در علم پزشکى، وجود برخى اختلاف نظر کارشناسانه،...
-
چرا مذهب شیعه به چند فرقه منشعب شده است؟
پنجشنبه 6 اسفندماه سال 1383 15:58
جواب : مهم ترین عامل انشعاب مذهبی، اختلافات کلامی و سیاسی است که در طول زمان میان پیروان یک مذهب ایجاد می شود. مذهب شیعه نیز از این قاعده مستثنی نیست، از این رو انشعاب آن امری ناگزیر می نماید. هر چند فرقه های بسیاری را برای مذهب شیعه ذکر کرده اند، اما در اصل وجود آن ها تردید اساسی وجود دارد. از این رو تعداد فرقه های...
-
چگونه در ایران بیشتر ازعراق شیعه رشد کرد؟
پنجشنبه 6 اسفندماه سال 1383 15:50
در مورد بیشتر بودن تعداد شیعیان در ایران باید گفت که عواملى متعددى در آن نقش دارند که بدان پرداخته خواهد شد. در این جا لازم است مختصراً درخصوص عوامل نفوذ و گسترش تشیع در مناطق مختلف توضیح داده شود، زیرا گسترش مذهب تشیع در ایران عامل بسیار مهم در بودن اکثریت شیعه در ایران به حساب مىآید. عوامل نفوذ مذهب تشیع در مناطق...
-
: آیا مذهب شیعه از زمان امام علی (ع)وجود داشته است؟
یکشنبه 25 بهمنماه سال 1383 20:00
جواب : شیعه در لغت به معناى پیرو و یارى دهنده است، اما در اصطلاح بدین معنا است که کسى به امامت و خلافت بلافصل على(ع) معتقد باشد. شیعیان بر این عقیدهاند که مرجعیت سیاسى و دینى و علمى بعد از پیامبر(ص) بر دوش امام على (ع) و سپس بر عهده فرزندان معصومش است و بر این عقیدهاند که امامت او از طریق نص جلى یا خفى ثابت شده است...
-
چگونه در ایران شیعه رشد کرد؟
یکشنبه 25 بهمنماه سال 1383 18:44
در مورد آغاز پیدایش شیعه مىتوان از دو زاویه وارد بحث شد؛ یکى از زاویه شیعه به معناى پیرو على و دیگرى شیعه به معناى جمعیت سیاسى - مذهبى . 1 - شیعه به معناى پیرو على(ع): از زمان پیامبر(ص) مطرح بود. پیامبر(ص) فرمود: «ان علیّا و شیعته هم الفائزون یوم القیامة؛(1) همانا على و شیعیانش در روز قیامت پیروز و رستگارند ». در...
-
دعوت از تمام پژوهشگران
جمعه 23 بهمنماه سال 1383 16:20
سلام در این وبلاگ سعی داریم سوالات تاریخی که در جامعه کنونی ما مطرح است واذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است پاسخ گوییم. از تمام دوستان علاقه مند به مباحث تاریخی درخواست می کنیم سوالات تاریخی خود را با ما در میان بگذارند تا در حد دانش خود به آن پاسخ دهیم.